The »Underground« exhibition in the basement of 401contemporary shows an installation by Michael Just.

Sculptures of chairs, cast from white epoxy resin, form a circle in the middle of the room they almost completely occupy. White neon letters fastened to the backs of the chairs are connected by a cable to form a closed circle. The letters HELL-O FUCKERS have been distributed amongst the 15 chairs and can only be read by walking around the circle. One cannot enter the circle or sit on a chair. A forum for discussions is only briefly suggested in the very first moment, and is immediately negated in the second. The title of the exhibit does the rest: “Underground”. This summons images of secret societies and dark conspiracies. The chairs are revealed as empty shells, unable to support the weight of a body. They have been glued together from many parts and are only a  representation of a chair. Chair sculptures. 
The lettering lights up in regular intervals, lasting for one minute– this renders the letters a visible component of the installation without dominating it. 

In contrast to the idea of a round table, this is not the place for a gathering of equals or for the exchange information, both are negated, perhaps even ironized. There is no clear inside or outside, the circle is closed. Those outside could even feel that it is they that have been addressed as the »FUCKERS«. At the same time, the hyphen alludes to associations with  HELL. A multitude of interpretations are possible and enable Michael Just to play with the contrast between rigid, formal arrangement and diffuse meaning. 
Music, furniture, words – Michael Just uses everyday objects from his daily life (in the sense of objet trouvé). His formal application robs them of their function and meaning and turns them into voids. The objects  are stripped of their original characteristics and removed from their context and represent parables for the metaphysical. Their artificiality removes the normal perception of space and time.
Die Ausstellung »Untergrund« im Basement 401contemporary zeigt Ihnen eine Installationen des Michael Just.

Stuhlskulpturen aus weißem Epoxidharz bilden einen Kreis in der Mitte des düsterlichen Raums und füllt diesen beinahe vollständig. Die auf den Rückenlehnen der Stühle befestigten, weißen Neonbuchstaben sind durch Kabel miteinander verbunden und verstärken so den Kreis. Die Buchstaben HELL-O FUCKERS sind auf 15 Stühle verteilt und nur beim Umschreiten des Kreises lesbar. Eintreten in den Kreis oder Platz nehmen kann man nicht. Ein Diskussionsforum wird nur im ersten Moment suggeriert, beim zweiten Blick bereits negiert. Die Stühle stellen sich als bloße Hüllen heraus, unfähig die Last eines Körpers zu tragen. Sie sind aus vielen Teilen zusammengeklebt und können nur das Abbild eines Stuhls sein. Stuhlskulpturen.
Der Schriftzug blinkt in regelmäßigen Abständen auf, für die Dauer einer Minute – damit ist er sichtbarer Bestandteil der Installation, dominiert sie aber nicht. Entgegen der Idee einer Tafelrunde haben wir es hier also nicht mit einem Ort der hierarchielosen Zusammenkunft und des Austauschs zu tun, sondern beides wird negiert, vielleicht auch ironisiert. Es gibt ein klares Drinnen und Draußen, der Kreis ist geschlossen. Die draußen könnten sich sogar als »FUCKERS« adressiert verstehen. Gleichzeitig bedingt der Bindestrich die Assoziation von HELL, Hölle. Mehrere Bedeutungen scheinen möglich und erlauben es Michael Just, mit dem Kontrast zwischen strenger formaler Anordnung und diffuser Bedeutung zu spielen.

Musik, Möbel, Worte – Michael Just nutzt scheinbare Fundstücke (durchaus im Sinne des objet trouvé) aus dem Alltag in seiner Arbeit.  In der von ihm geschaffenen formalen Veränderung werden sie verwandelt und - ihrer Funktion und Bedeutung beraubt - zu Leerstellen. Als Objekte, die ihrer ursprünglichen Charakteristik und ihrem Kontext entzogen wurden, stehen sie als Parabeln für das Metaphysische. Ihre Künstlichkeit enthebt sie dem normalen Empfinden von Raum und Zeit.